Rabu, 4 Disember 2013

Jalan-Jalan Ke Miri - Taman Buaya Miri

Selepas dapat tahu yang kenduri dah selesai. Aku buat keputusan untuk terus ke Taman Buaya Miri. Harga tiket masuk adalah RM18 dewasa dan RM9 untuk kanak-kanak. Pada awalnya, aku takdelah teruja sangat dengan Taman Buaya Miri ni sebab pada aku mesti sama dengan Taman Buaya di Langkawi dan Melaka. Tapi selepas beberapa minit berada dalam taman ni, aku jadi lebih teruja berbanding anak-anak aku.. keh keh keh..
Hamzah menunjukkan gelang tiket masuknya..
Buaya pemakan manusia yang ditangkap di Sungai Niah, diawet dan dipamerkan di sini.
Antara aktiviti yang buat aku teruja kat sini ialah pengalaman bagi buaya makan. Serius takut, rasa macam nak terjatuh je dalam lubang buaya tu. Tali pancing untuk bagi buaya tu makan takdelah panjang mana. Aku bayangkan kot buaya tu melompat gigit tangan aku. Nak ambil gambar pun menggigil. Pengunjung dikenakan bayaran RM5 untuk 5 kali percubaan memberi makan pada buaya. Bila dah kali ketiga, perasaan takut aku hilang, jadi seronok dan teruja pula. Siap aku main-mainkan buaya tu, bagi xnak, bagi xnak.. Sekali buaya tu baham ayam yang disangkut kat joran tu, dapat rasa feel dia lain macam. Korang cubalah. Tak reti aku nak cakap.
Bagi buaya makan
Suasana sangkar buaya ni pun dah cukup menakutkan..
Kolam yang dipenuhi pokok teratai..
Gambar bawah : Binturung dan kura-kura
Pelbagai spesies burung
Di Taman Buaya ni juga terdapat Mini zoo. Macam-macam spesies burung ada. Ada juga haiwan-haiwan ternakan macam kuda, lembu, kambing dan arnab. Seronoklah budak-budak.
Burung Kasawari, Emu dan Unta..
Kuda, Lembu, Kambing, Rusa dan Arnab
Beruang Matahari
Sofia bagi beruk makan pisang
Pengunjung juga berpeluang mmeberi makan pada haiwan. Harga pisang sesikat cuma RM1 manakala untuk satu plastik cuma RM2..murah.. aku beli yang RM2.. Burung Kasawari agak agresif. Sofia pun berani bagi pisang pada beruk.
Cerita Lawak
The Crocodile Hunter
Kedai Cenderahati
Bergambar kenangan..